Recensie over het boek Rare Snuiters van Jan Dewitte en Freya Vlerick

Reading Rare snuiters in braille

Artikelen in het Nederlands

Wij hebben destijds het boek Rare Snuiters ontvangen tijdens Het Grote Voorleesfeest in Bussum in 2013. Het boek is nog steeds populair bij onze kinderen. Wij hebben een gezin met 3 blinde kinderen, Fenna van 12 jaar, Ritske van 10 jaar en Jurjen van 4 jaar. Fenna én Ritske hebben allebei dit boek gekregen. De kinderen zijn totaal verschillend qua interesse, maar het boek met CD vinden ze alle twee erg leuk. Fenna vindt voornamelijk het boek mooi, vooral de prenten. De kleine afbeeldingen met daarin de braille verwerkt vindt ze leuk, daardoor kan ze een voorstelling maken hoe het plaatje er uit moet ‘zien’. Maar vooral de grote prenten vindt ze nog mooier omdat er verschillende lijnen en punten worden gebruikt. Ritske vindt vooral de cd mooi met de verschillende diergeluiden, verhalen en gedichten. Ritske is ook meer auditief gericht en Fenna meer op plaatjes en tekst. Dit boek biedt alle twee manieren aan. De CD beschrijft ook heel mooi de afbeeldingen die niet voelbaar zijn daardoor is het boek samen met de CD goed te volgen.

Een leuk boek, een boek dat telkens weer even wordt gepakt. Dat blijkt natuurlijk door het feit dat het boek al 4 jaar bij ons thuis in de kast staat en dus nog altijd wordt gelezen en beluisterd. De gedichten die in het boek staan worden voorgelezen op de CD. Grappige maar ook mooie gedichten. Favoriet zijn die van de aap, de luis en de zwaan.

Voor onze jongste zoon Jurjen van 4 is dit boek nog net even een brug te ver. Het is leuk als de kinderen al braille kunnen lezen. Maar het zal zeker ook voor hem een leuk en interessant boek zijn. Ik denk dat de kracht zit in de combinatie van voelbare plaatjes, braille én een CD. Het boek is ook voor ziende kinderen een interessant boek. Het grappige aan de plaatjes in het boek is dat alle ogen van alle dieren mensenogen zijn.

Het zou nog toegankelijker zijn wanneer de CD (nu Daisy en MP3) een gewone CD is en in de normale CD-speler kan. Onze kinderen kunnen de CD afspelen in hun audioapparaat omdat deze een USB poort bevat en dus MP3 bestanden kan afspelen. In een normale CD-speler kan je hem niet afspelen.

Het boek is een aanrader voor blinde en slechtziende maar ook goed ziende kinderen.

Jeldau Dotinga
Sibrandabuorren, 15 april 2017